MEPPEL - Het Diaconessenhuis Meppel heeft het Patiënt Data Management Systeem in gebruik genomen op de afdelingen Holding, OK en Recovery. Hiermee worden alle belangrijke waarden en gegevens van patiënten geregistreerd. Daardoor is betere controle mogelijk, zowel voor, tijdens als na de operatie.
Het digitale managementsysteem houdt zes bedden op de afdeling Holding, vijf bedden op de OK en tien bedden op de Recovery in de gaten. Het systeem integreert alle informatie en toont dit op overzichtelijke wijze. Het gaat dan bijvoorbeeld om bloeddruk, hartslag, zuurstofopname, behandelplannen, medicatie- en infuusbeleid. Hierdoor krijgen verpleegkundigen en artsen snel en eenvoudig een volledig inzicht in de gesteldheid van patiënten.
Het Diaconessenhuis maakt op en rond de operatiekamers ook gebruik van de zogeheten Time-out procedure. Dit betekent dat behandelaars met behulp van drie checklists (voor, tijdens en na de operatie) de veiligheid van de operaties en de patiënten waarborgen.