Onteigenen voor de EHS

17-10-2010

Tijdens de raadsvergadering van 14 oktober 2010 heeft de fractie van Gemeentebelangen De Wolden vragen gesteld over de onteigening van grond voor de aanleg van het ecoduct (combiduct) bij Zuidwolde. Dit ecoduct is een onderdeel van een robuuste verbindingszone (RVZ) van het Dwingelderveld naar de Sallandse heuvelrug. Robuuste verbindingszones verbinden natuurgebieden in het hele land met elkaar. Al die natuurgebieden samen vormen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS).

Waarom heeft de fractie van Gemeentebelangen hier vragen over gesteld? Is Gemeentebelangen tegen de aanleg van de EHS, of tegen onteigening? In beide gevallen is het antwoord: nee. Waar we wel tegen zijn is het onteigenen van grond voor de EHS waarvan we niet zeker weten of die er ooit wel zal komen.

Al vanaf het begin van de onteigeningsprocedure heeft Gemeentebelangen haar bedenkingen gehad. Die bedenkingen zijn:

1. Er worden ecoducten gebouwd zonder dat er duidelijkheid is of, en zo ja wanneer, de RVZ gerealiseerd zal worden.

Momenteel is er nog maar weinig grond voor de RVZ aangekocht. Desondanks wordt er al op het meest zware middel, onteigening, ingezet. Waarom niet de veilige weg, eerst grond verwerven op basis van vrijwilligheid en pas dan ecoducten aanleggen. Het is zowel voor de rechter als voor de burgers beter uit te leggen dat je voor het laatste puzzelstukje deze onsympathieke procedure moet opstarten, dan dat je het doet voordat de puzzel überhaupt is aangekocht. Overigens geldt dat ook voor de enorme investering die er gepleegd moet worden. Die investeringen zijn weliswaar voor rekening van de provincie, maar ook dan gaat het om gemeenschapgeld.

2. Hoe sterk is het juridische traject?

De fractie van Gemeentebelangen heeft hier haar twijfels bij. Er is een onteigeningstraject opgestart zonder dat er een directe noodzaak is. Zoals gezegd is er verder nog maar weinig grond aangekocht. Er is dus geen garantie dat de ecoducten in de toekomst nodig zullen zijn.

3. Het fietspad gaat er ook overheen en dat is een belang van de gemeente.

Er is afgesproken dat de fietsverbinding ter hoogte van de Steenbergerweg blijft bestaan. Als dat in combinatie met een ecoduct (combiduct) kan is dat mooi, maar dat is niet noodzakelijk en zou geen drukmiddel voor de gemeente moeten vormen.

Onlangs is hier een vierde reden bij gekomen.

4. In het regeerakkoord is opgenomen dat niet meer in de robuuste verbindingszones geïnvesteerd gaat worden. Als gevolg hiervan heeft de provincie Overijssel besloten geen grond voor de RVZ aan te kopen. Mochten we toch het Drentse deel van de RVZ aanleggen, dan zal dat bij de provinciegrens doodlopen.

Samengevat: de fractie van Gemeentebelangen is niet principieel tegen de aanleg van de RVZ of de EHS. Ook zijn we niet principieel tegen onteigening. In het geval van de RVZ bij Zuidwolde hebben we echter onze twijfels over de redenen van de onteigening. Enerzijds omdat er nog maar weinig grond is aangekocht en daardoor het juridisch traject onzeker is. Anderzijds omdat de provincie Overijssel al heeft aangegeven geen grond voor de RVZ aan te zullen kopen, waardoor de juridische basis voor onteigening nog smaller is geworden. Daarnaast kan ook zonder combiduct een fietsverbinding in stand gehouden worden.

Kaart van de robuuste verbindingen http://www.minlnv.nl/txmpub/files/?p_file_id=15494

Deel dit artikel




Gerelateerd nieuws

Geen berichten gevonden