Hulp aanvragen? Stichting OCO helpt!
01-01-2022
Sinds 2019 kunnen inwoners van de gemeente De Wolden die zorg of hulpverlening nodig hebben terecht bij de stichting OCO voor hulp en advies. Gratis, zonder verplichtingen en vertrouwelijk. Hoewel de stichting al heel wat mensen geholpen heeft, denkt Annemiek Echten, een van de cliëntondersteuners, dat er nog een wereld te winnen valt. Ik spreek met haar af om te vragen waar haar werk zoal uit bestaat, waarvoor mensen de stichting mogen bellen en wat zij kan betekenen voor iemand.
Annemiek Echten - foto Stichting OCO
Zorg of hulpverlening is een breed veld. ‘Kunnen mensen dan echt over alles vragen stellen?’, steek ik van wal. Annemiek lacht er een beetje bij: “Mijn werk is zo uiteenlopend, ik kan het nooit allemaal vatten. Kijk, vaak komen wij in beeld als het gaat om situaties waarin iemand denkt: ik kom er zelf niet uit. Dat kan een hulpverlener zijn, een familielid of naaste, of de persoon om wie het gaat zelf. De redenen waarom het niet meer gaat zijn divers, maar in feite gaat het ons daar niet eens om. Waarom wij gebeld worden is omdat ‘iets niet meer gaat’, maar de oplossing is voor iemand te moeilijk. Daar helpen we dan bij.”
Dat klinkt gevarieerd en dat is het dan ook. Van het invullen van een Wmo aanvraag tot het uitzoeken of iemand een specifieke dienst of hulpmiddel vergoed krijgt van de verzekering. Van helpen wanneer iemand er niet uitkomt met de hupverlener tot het samen schrijven van een Wlz indicatie.
“Waar het om gaat, is dat iemand zo goed mogelijk de opties in beeld heeft en daar zelf een besluit over neemt.”
Digitaal onvaardig
Een terugkerend thema is het invullen van formulieren. “Ze zijn vaak lang, ingewikkeld en er moeten veel bijlagen bij. Wanneer een formulier niet volledig is ingevuld, wordt de aanvraag afgekeurd en kun je opnieuw beginnen. Voor sommige mensen is dat echt te veel gevraagd. Bijvoorbeeld omdat ze niet of verminderd computervaardig zijn. En het is een misverstand om te denken dat dat alleen bij ouderen voorkomt! Voor mensen die onder grote stress staan, die Nederlands als tweede taal hebben, die laaggeletterd zijn, een licht verstandelijke beperking hebben of nog een heleboel andere redenen kan een digitaal formulier hartstikke lastig zijn. Inloggen met Digid ook. Dan helpen we daarbij. Dat kan door het formulier in te vullen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook voor iemand aangevraagd of de gemeente voortaan alles per brief wil versturen en niet per mail, omdat dat voor die persoon beter werkt. Dat doet de gemeente dan ook. Voor mijn cliënt is het daarmee veel makkelijker om het overzicht te houden.”
Zonder oordeel
Het komt ook geregeld voor dat mensen vastgelopen zijn en daar niet uitkomen. Ook niet met de hulpverlening die er misschien al is. “Cliëntondersteuners oordelen niet. We bieden een luisterend oor, proberen samen te onderzoeken wat iemand wil en bekijken vervolgens of het realistisch is. Ons uitgangspunt is altijd wat de inwoner zelf wil. Het is essentieel voor ons om dat in beeld te hebben.”
“Weet je, als mensen niet weten waar ze terecht kunnen, gaan ze rondbellen. De kans is dan groot dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Omdat je je vraag niet goed kunt uitleggen of omdat je nét niet de juiste instantie hebt gebeld. Of omdat je simpelweg niet weet waar je moet beginnen. Er zijn ook andere redenen waarom iemand niet op het juiste moment de juiste hulp krijgt. Een licht verstandelijke beperking, wordt niet altijd goed herkent. En als er sprake is van schulden, speelt schaamte vaak een rol.”
Er zijn, kortom, tal van redenen waarom iemand hulpverlening nodig heeft én waarom iemand ondersteuning nodig heeft bij het verkrijgen ervan. “Het leven zit nou eenmaal vol met valkuilen. Na een periode met tegenslag herstellen, lukt niet iedereen. En instanties hebben er niet altijd zicht op of je overspannen bent of gestrest.”
Tijdelijk
“In principe zijn wij er maar even. Zodra iemand op de juiste manier in de juiste molen zit, kunnen wij er tussenuit. Wij zijn dus echt een tijdelijk station. Wel gebeurt het wel eens dat we een complexe vraag stukje voor stukje doen. Dat betekent niet dat ze niet meer mogen bellen hoor. Soms is het fijn om even te checken of je nog steeds alles goed geregeld hebt. Dat geeft mensen rust. Maar als mensen ons structureel blijven bellen, dan zit daar eigenlijk een andere ondersteuningsvraag achter. Bijvoorbeeld eenzaamheid, of er is ambulante hulp nodig. Dan kijken we samen of er iets nodig is.”
“Soms hebben we de kennis niet direct paraat. We weten niet alles. Dus dan vraag ik de tijd om dat uit te zoeken. Bijvoorbeeld de aanvraag voor een heel specifiek medicijn. Krijg je dat vergoed? Wat staat er in ‘de kleine lettertjes’? Als ik dat dan heb uitgezocht denk ik: mooi, dat weet ik dan ook weer voor een volgende keer.”
“Ik hoop dat mensen vertrouwen op onze onafhankelijkheid. Daar mogen ze echt op rekenen.”
Verschil maken
“Ik doe dit werk omdat ik echt merk dat ik verschil kan maken voor mensen. Ik vind onze toegankelijkheid belangrijk, en onze vertrouwelijkheid. Het is eigenlijk heel simpel maar daarom ook zo waardevol. Mijn drijfveer is dat mensen zich gehoord voelen en niet beoordeeld. Ik wil – oprecht – graag weten wat iemand te vertellen heeft. Vanuit daar gaan we verder. Ik hoop dat mensen vertrouwen op onze onafhankelijkheid. Daar mogen ze echt op rekenen. Mensen vragen wel eens ‘wat zou jij doen?’, maar dat is eigenlijk niet relevant. Waar het om gaat, is dat iemand zo goed mogelijk de opties in beeld heeft en daar zelf een besluit over neemt.”
Stichting OCO
Stichting OCO is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via telefoonnummer 085 0013 157, via info@stichtingoco.nl of via het contactformulier op www.stichtingoco.nl. Twijfelt u of onze cliëntondersteuners u kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag met uiteenlopende vragen. Mochten wij u zelf niet verder kunnen helpen, dan verwijzen we u graag door naar iemand die dit wel kan.
stichting OCO
onafhankelijk
clientondersteuning
hulpvraag
zorg
hulpverlening
ondersteuning